Avui m'agradaria analitzar el discurs que Steve Jobs (CEO d'Apple) va realitzar durant la presentació del curs 2005-2006 de l'universitat de Stanford. Per fer-ho, intentaré seguir els apunts de la sessió teòrica d'ahir dimarts, on vam aprofundir sobre les presentacions orals.
El primer que veiem del discurs del senyor Steve Jobs és la seva presentació. Vesteix la mateixa túnica que el públic. Així, l'orador es posa, en certa manera, al mateix nivell que els seus receptors. El que més crida de Jobs és l'estil íntim i personal (malgrat els milers de persones que té al davant, escoltant-lo) que utilitza per expressar el que vol dir. La seva presentació se centra única i exclusivament en tres experiències de la seva vida, les tres experiències més importants i que representa que més l'han ajudat a ser la persona que és. Aquesta manera d'organitzar el discurs fa que quedin els punts importants molt clars: 1. connectar els punts. 2. L'amor i la pèrdua. 3. La mort.
Pel que fa a l'actitud del públic, podem dir que té una implicació més aviat alta, doncs el senyor Steve Jobs ve a parlar-los del seu futur. A més a més, l'orador té una alta credibilitat, doncs és l'exemple en persona que amb esforç, perseverança i amor pel que es fa, es pot aconseguir tot. Tot i així, Jobs porta a terme una estrategia per acostar-se encara més als seus receptors: el primer que diu en el seu discurs és que ell mai ha acabat la universitat i que aquell moment és el més proper a una graduació que mai ha viscut. Així, dóna a entendre que els joves estudiants que l'estan escoltant estan per "damunt d'ell". El fet de ser "inferior" (sempre entre cometes, Steve Jobs, òbviament, no és inferior a ningú) i d'haver aconseguit l'èxit d'una manera tan rotunda provoca que el públic l'escolti amb interés, encara que sigui per intentar treure el secret del seu èxit. I és aquest secret, en forma de tres anècdotes, el que explica Jobs en el seu discurs. Així, doncs, l'orador comparteix exactament el que el públic espera d'ell i així aconsegueix que tota l'atenció estigui centrada en ell.
Pel que fa al tipus d'intervenció de Jobs, es tracta d'un discurs a partir d'un text. Això fa que, tot i que l'orador va aixecant la mirada de tant en quant, es perdi el contacte visual amb el públic i també la sensació d'espontaneïtat. De totes maneres, utilitzar un text com a base per al seu discurs li dóna la seguretat de tenir completament organitzat tot el que es vol dir.
Pel que fa a l'actitud del públic, podem dir que té una implicació més aviat alta, doncs el senyor Steve Jobs ve a parlar-los del seu futur. A més a més, l'orador té una alta credibilitat, doncs és l'exemple en persona que amb esforç, perseverança i amor pel que es fa, es pot aconseguir tot. Tot i així, Jobs porta a terme una estrategia per acostar-se encara més als seus receptors: el primer que diu en el seu discurs és que ell mai ha acabat la universitat i que aquell moment és el més proper a una graduació que mai ha viscut. Així, dóna a entendre que els joves estudiants que l'estan escoltant estan per "damunt d'ell". El fet de ser "inferior" (sempre entre cometes, Steve Jobs, òbviament, no és inferior a ningú) i d'haver aconseguit l'èxit d'una manera tan rotunda provoca que el públic l'escolti amb interés, encara que sigui per intentar treure el secret del seu èxit. I és aquest secret, en forma de tres anècdotes, el que explica Jobs en el seu discurs. Així, doncs, l'orador comparteix exactament el que el públic espera d'ell i així aconsegueix que tota l'atenció estigui centrada en ell.
Pel que fa al tipus d'intervenció de Jobs, es tracta d'un discurs a partir d'un text. Això fa que, tot i que l'orador va aixecant la mirada de tant en quant, es perdi el contacte visual amb el públic i també la sensació d'espontaneïtat. De totes maneres, utilitzar un text com a base per al seu discurs li dóna la seguretat de tenir completament organitzat tot el que es vol dir.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada
Què t'ha semblat? Endavant, escriu!