Un dels temes que m’ha semblat més interessant dels que hem vist a les classes teòriques és el de l’elaboració de metàfores a la publicitat. Tots pensem en metàfores i contínuament establim relacions entre les coses que veiem o sentim. Involuntàriament, combinem diferents elements de la nostra percepció per crear-ne un de nou. Així doncs, com més coses tinguem en el nostre coneixement, amb més facilitat podrem relacionar aquests elements entre ells de manera original. Com més allunyats estiguin els elements entre ells, més original resultarà la metàfora que creem, perquè així evitarem inventar una metàfora típica que ja existeix.
És cabdal tenir una bona memòria, per tal de poder emmagatzemar eficaçment tot allò que percebem. Com més curiosos siguem i més records tinguem, més facilitat tindrem per ser bons creatius i bons redactors.
Recordant el tema de les metàfores a la publicitat, m’he trobat a Internet una campanya anti – tabac de l’empresa nord-americana NHS. Aquesta campanya m’ha semblat innovadora i original, ja que la metàfora que s’hi produeix no és un tòpic.
En aquests anuncis es produeix una clara analogia, ja que es compara a un fumador amb un peix que no es pot desenganxar de l’ham de la mateixa manera que el primer no es pot desenganxar del tabac. La frase acaba de remarcar el perquè d’aquest enganxament: un fumador necessita de mitjana al voltant de cinc mil cigarretes cada any. Seguit d’un eslògan que convida a desenganxar-se'n: “Get unhooked”.
També es produeix una successió de metàfores, és a dir, una al·legoria: l’ham és el tabac, el mar són les drogues en general i l’home és el peix que pica l’ham. En aquesta metàfora es destaca el vici del qual el fumador no es pot desenganxar (característica de l’objecte real) i es relaciona amb la característica “enganxat” que comparteix amb l’objecte irreal. La característica que comparteix també és que "un cop ho proves, no et pots desenganxar sense ajuda".
El procés d’elaboració d’aquesta metàfora m’imagino que deu haver estat el següent:
Es va agafar un concepte inicial del qual es va destacar una característica; es va explorar semànticament l’atribut buscat i es va relacionar amb el concepte final:
FUMADOR (concepte inicial) -> ENGANXAT (característica) -> GANXO (exploració semàntica) -> HAM (PEIX que s’ha enganxat a l’ham = persona enganxada a l’ham)
Crec que aquesta metàfora visual és original i aconsegueix captar l’atenció del consumidor i romandre a la seva memòria un cop la veu: associa el tabaquisme amb la mort del peix quan el pesquen. La relació amb la frase titular i l’eslògan és que, de la mateixa manera que un peix necessita ajuda per desenganxar-se de l’ham, el fumador ha de demanar ajuda per deixar aquest vici tan perjudicial per la salut.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada
Què t'ha semblat? Endavant, escriu!